Galateca Newsletter 0.1

Atelier de banda desenata @ Galateca

Artistul BD Octav Ungureanu si Pisica Patrata au pus la cale un atelier de benzi desenate, pentru copii cu varste intre 7 si 14 ani, parte din calendarul de evenimente al expozitiei Povesti in imagini, benzi desenate, comicsuri.

citeste mai mult
Sambata, 12 ianuarie, copii au putut exersa cateva metode simple de constructie a unui personaj, notiuni de cadre si primii pasi in crearea unui scenariu de BD. Copii de toate varstele, caci la scurt timp dupa anuntarea evenimentului am avut bucuria de a primi mesaje de inscriere si de la pasionati mai experimentati care si-au dorit sa participe. Limonada si prajiturile au tinut companie creioanelor, markerelor si cadrelor BD pe care s-a desenat, create de Pisica Patrata pentru Galateca. Afara ningea, dar in galerie era placut si plin de copii, parinti si iubitori de benzi desenate.

Am avut alaturi si cativa elevi de la Tonitza, insotiti de profesoara lor, doamna Dragomirescu, carora le multumim ca si-au petrecut dimineata la Galateca. Ne-au bucurat si copii care deja cunosteau multe notiuni despre creatia de benzi desenate, unii dintre ei aveau chiar si un mic portofoliu pe care au tinut sa il arate Pisicii Patrate. Cateva tururi ghidate pentru vizitatorii atrasi de agitatia din galerie, si care au ales sa ramana la atelier si sa incerce sa deseneze. Asa a fost Atelierul de Benzi Desenate la Galateca.

Gala Galateca

6 decembrie 2012. Prima seara la Galateca, la evenimentul de lansare al galeriei. Pisica patrata ne-a ajutat cu un scurt tur ghidat al expozitiei, in avantpremiera vernisajului din 7 decembrie.

vezi mai multe poze

Carla Szabo

(Pisica pandantiv)....are capul rotund pentru ca este intelectuala si burta patrata pentru ca doarme printre carti.

Carla Szabo si Alexandru Ciubotariu au facut echipa. Designer si artist, cei doi au dezvoltat colectia de bijuterii cu Pisici, cu diverse forme si materiale, cu diverse povesti si intentii. De la pin-uri la pandantive si bratari, Pisicile au capatat forma prin colaborarea cu unul dintre creatorii pionieri ai bijuteriei contemporane din Romania. Carla este tanara si spirituala, astfel ca bijuteriile ei nu pot fi altfel.

Este proiectul Galateca prima colaborare cu o galerie de arta?
Am mai avut colaborari cu Galerii de arta, dar doar ca expunere. Cu Galateca este prima colaborare comerciala.

Cum ati inceput colaborarea? Cum i-ati cunoscut pe cei din echipa Galateca?
Am fost vizitata de Raluca si Andreea la showroom pentru o posibila colaborare cu Galateca inca din procesul de „facere” a acesteia, cred ca era septembrie (?) 2012.

Ati simtit o diferenta intre un beneficiar galerie de arta si o companie din mediul de afaceri, de pilda?
In primul rand tema propusa de beneficiar si deschiderea acestuia catre creativitate a facut diferenta. Respectul pt expertiza mea in domeniu a fost unul dintre beneficiile colaborarii cu ei.

Cum a fost colaborarea cu Pisica Patrata?
Eu il cunosc pe Alexandru Ciubotariu de multi ani, ii cunosc munca si a fost o onoare sa lucrez cu el, sa ii materializez personajul intr-un obiect purtabil.

citeste aici tot interviul
Ati fost unul dintre pionierii design-ului de produs in Romania. Cumpara publicul de fashion produse „made in Romania”?
Este o piata in dezvoltare, se dezvolta o data cu societatea. A fost si este un proces lent, un proces de maturizare de ambele parti, designer - consumator de design.

Cum ati ales categoriile de produse create pentru Galateca?
In munca de echipa cu cei de la Galerie, am stabilit 4 categorii de obiecte cu 3 atribute specifice de forma, tehnica si implicit cost de vanzare. Astfel putem acoperi o plaja mai mare de pretentii si asteptari din partea publicului nostru tinta, in ceea ce priveste un obiect de design.

Ce reprezinta bratara cu Pisica? De obicei tipul acesta de bijuterii vine insotit de un talisman, de o poveste, de un simbol magic. Este Pisica magica?
Bineinteles ca este magica! Are capul patrat pentru ca nu ii place sa invete si burta rotunda de la placerile pe care nu si le refuza! Sau stai asa, nu, am gresit! Are capul rotund pentru ca este intelectuala si burta patrata pt ca doarme printre carti. Sau ambele variante? Cred ca magia sta in cel care o poarta si isi incarca talismanul cu propria explicatie despre cine este Pisica Patrata!

Care sunt materialele din care s-a lucrat colectia?
Cum spuneam, sunt cateva categorii de materiale alese: coral alb si rosu, lemn de nuc, alama argintata glazurata si argint. Avem astfel o pisica snoaba intelectuala, una finuta de colegiu si o alta dinamica, uban-chic.

Cum produceti bijuteriile? Cunoasteti multi manufacturieri cu care colaborati punctual pentru anumite proiecte?
In functie de materialul in care lucrez sau in tehnica cea mai potrivita conceptului de ilustrat, lucrez cu ateliere de bijutieri, ebenisti, strungari, ateliere de marochinarie, confectie textila etc.

Daca ar fi sa alegeti o bijuterie din colectiile realizate de-a lungul timpului, care intruchipeaza cel mai bine spiritul creatiilor Carla Szabo ,care ar fi aceea?
Intotdeauna cea mai recenta. Acum pregatesc colectia de vara numita Articula. Este despre persoana care sta în spatele conceptului Articula, cuvântul latin pentru Articulat / Articulare. Un personaj asumat, perfect constient de valoarea sa, care se accepta si se iubeste pentru ceea ce este. Un mecanism uman ultrasofisticat, cu sensuri si legaturi infinite cu lumea înconjuratoare, animata si articulata prin vorbire si exprimare corporala.

Pisica Patrata 2.0,

explicata de artistul Alexandru Ciubotariu

Primele „Pisici” au fost expuse la GALATECA si o parte au fost adoptate deja. Alexandru Ciubotariu isi propusese sa dezvolte conceptul cu ani in urma, insa el s-a materializat abia acum, cand echipa Galateca a lucrat cu artistul in calitate de curator al expozitiei „Povesti in imagini, benzi desenate, comicsuri”. Ideea de a avea un museum shop, care sa propuna vizitatorilor si obiecte de design inspirate din expozitie sau create de artisti vernisati a debutat cu o colectie de obiecte semnate de Pisica Patrata. Si astfel a aparut si intrebarea? Dar jucarii urbane nu vreti? Ba da, vrem. Si le-a vrut si publicul vizitator.

Ce sunt obiectele PISICA PATRATA 2.0? Jucarii sau opere de arta?
Un fel de jucarii. Mai aprope de jucarii. E drept se se incadreaza in asa-numitul curent de urban-toy sau designer-toy, dar tot o jucarie e, chiar daca nu e un obiect pentru copii.

De ce Pisica Patrata 2.0? Este o denumire care te duce mai degraba cu gandul la un proiect online.
Este varianta 2 a jucariei Picica Patrata. Prima tentativa, care a fost si prima urban-toy din Romania, am realizat-o acum mai bine de 6 ani, cu alte coordonate volumetrice si stistice.

citeste aici tot interviul
Cate jucarii ai dezvoltat pentru Galateca?
Este practic o singura forma, care se va metamorfoza prin personalizare individuala. Le-am pictat pe fiecare in parte, fiecare lucrare este un unicat. Mai putin „pisicile” pure, cele care nu au mai suferit alta interventie in afara etapei de creatie a formei si cea de productie. Initial s-au expus 6 piese. In timp vom ajunge la 20 de exponate.

Daca ar fi sa ai de ales, cine sau ce fel de persoana ai vrea sa cumpere o Pisica Patrata 2.0?
E greu de spus. Nu cred ca mi-as dori ca cineva anume sa cumpere Pisica. Chiar daca caracteristicile nu o recomanda, mi-as dori-o pentru oricine ar aprecia-o.

Va fi si Pisica Patrata 3.0?
Momentan ma bucur pentru acesta reusita posibila datorita Galateca. E un lucru pe care mi l-am dorit foarte mult si vreau sa-l exploatez cat mai mult cu putinta.

arh. Radu Teaca

Vreau sa testez spiritul cameleonic al Galatecii, disponibilitatea sa pentru evenimente diferite.

Spatiul GALATECA a presupus interventii semnificative de amenajare interioara, misiune care i-a revenit arhitectului Radu Teaca. Restrictiile date de gazduirea intr-un corp de cladire apartinand Bibliotecii Centrale Universitare, atat de forma cat si de fond, precum si termenul rapid de oferire a unei solutii de arhitectura, au facut ca biroul Artline sa se implice cu multa creativitate si rabdare pentru ca in data de 6 decembrie GALATECA sa astepte primii oaspeti.

La exterior nu s-au permis interventii, insa spatiile vitrate mari au facut ca galeria sa se deschida spre strada, lasand la vedere, zi si noapte, exponatele si arhitectura interioara.

Arhitectul Radu Teaca ne-a vorbit despre lucrul la o tema data: galerie de arta in inima Bucurestiului, intr-un imobil ce candva a fost fatada principala a Pietei Regale.

Ati mai semnat arhitectura interioara pentru o alta galerie de arta din Bucuresti. Galateca este, însa, complet diferita. A existat un brief precis?
Spre norocul meu, al nostru ca birou de arhitectura, tema lansata de client a avut exact doza de ambiguitate necesara pentru a putea manevra în interiorul temei, astfel încat rezultatul sa fie rodul unei expresii libere. Mai pe scurt, cred ca într-un domeniu ca acesta, ce are legatura directa, fizica, cu arta, 'imprecizia' cerintelor poate fi fertila.

De fapt totul s-a coagulat in jurul ideii de a amenaja un spatiu care sa poata gazdui opere de arta, de design si de ce nu evenimente culturale (lansari de carte, de produse de design, etc).

citeste aici tot interviul


Sunteti unul dintre cei mai premiati arhitecti romani. V-a ajutat reputatia sa alegeti cu pacirmonie proiectele care vi se propun?
Uneori da, dar de multe ori am refuzat proiecte in momente critice pentru birou, pentru ca stiam ca pur si simplu mi-ar fi facut fizic rau, sa fac urmarire de santier la ceva ce nu-mi place sau în care nu cred. Pentru a înlatura suspiciunea beneficiarilor în legatura cu orice urma de ipocrizie, le spun ca îmi place sa castig, dar disconfortul de a supraveghea un esec timp de ani de zile, cat dureaza de multe ori o constructie, e mai puternic.

De altfel aici avem de-a face si cu o problema de deontologie, caci nu mi se pare corect ca dorinta mea de castig sa terorizeze generatii, ce trebuie sa priveasca un mutant din punct de vedere arhitectural.

Cum ati ajuns sa lucrati la proiectul Galateca?
De altfel la proiectul Galateca am ajuns prin recomandare. Acesta mi se pare unul din modurile cele mai firesti de a-ti fi incredintat un proiect, caci asta presupune o anumita forma de încredere, ca beneficiarul e de acord cu ceea ce ai facut pana acum si ca exista o viziune comuna asupra domeniului.

Nu trebuie uitat ca e foarte importanta cultura arhitecturala a celui care recomanda, dar si deschiderea clientului. Cred ca beneficiarul trebuie sa aleaga un arhitect urmarind prin reviste, albume si carti productia în domeniu si nu un tip de arhitectura pe care un arhitect devenit simplu ustensil (picol), trebuie sa-l deseneze.

Ce trebuie sa ia în calcul un arhitect cand lucreaza la amenajarea unei galerii de arta? Exista o serie de impuneri sau de elemente speciale de care trebuie sa se tina cont?
În principiu o galerie de arta în opinia mea, trebuie sa fie neutra. Ea nu trebuie sa interactioneze cu exponatele, iar în cazul artei contemporane e necesar ca spatiul sa tina cont de o anumita izotropie, caci arta contemporana exploreaza absolut totul, astfel ca pardoseala si plafonul devin suporti la fel de importanti ca si peretii. Aceasta este si explicatia pentru care am ales albul pentru toate suprafetele.

În ceea ce priveste Galateca, situatia e putin mai complicata, caci din dorinta de a putea gazdui expozitii de design sau evenimente culturale, unde atmosfera este foarte importanta, aceasta a capatat un aspect cameleonic. În principiu atmosfera poate fi schimbata prin culoarea luminii, prin amenajarea diferita a panourilor 'carti' dar si prin îndreptarea panourilor de pe peretele principal, în cazul expunerii de tablouri.

Nu trebuie uitat nici principiul de la care am plecat, ca acest spatiu trebuie sa dea seama de loc, de faptul ca este gazduit de BCU, de unde si ideea panourilor de pe perete, plafon si a celor independente, avand pozitia unor carti deschise. Într-o încercare de coerenta a expresiei, în aceeasi maniera au fost tratate atat tejgheaua, cît si lavoarul dublu din grupul sanitar.

Revenind la impunerile din intrebare, pe langa caracterul neutru, iluminatul are si el exigentele sale obligatorii. Este necesar sa poata fi iluminate atît obiectele bidimensionale, tablouri, tapiserii, grafica etc, pentru care am folosit lampi cu halogeni, dar si cele spatiale (sculpturi, obiecte de design), pentru care am prevazut o lumina rece generata de corpuri cu leduri.

Trebuie amintit ca tinand cont de intimitatea pe care o are arta contemporana cu media, dar si cerintele unor evenimente, fiecare rulou din fereastra devine ecran de proiectie, ce corespunde cate unui proiector ascuns în perete.Prezenta unui sistem de sunet mareste plaja de evenimente ce pot fi gazduite de acest spatiu.

Care sunt materialele pentru care ati optat la Galateca?
Pentru panourile de pe pereti, plafoane si cele independente am folosit mdf-ul alb mat, un material destul de rezistent, cu o culoare omogena. Tejgheaua si lavoarul sunt din corian alb mat cu mentiunea ca la prima am folosit si corian translucid. Peretii grupului sanitar sunt placati cu sticla alba. Pentru pardoseasla, interdictia de a scoate granitul deja existent ne-a obligat la folosirea unui linoleum alb de buna calitate.

Cu ce echipa s-a lucrat pentru executia proiectului?
Echipa a fost compusa din arhitect Peter Marx cu care lucrez de multa vreme, arh. Raluca Velescu, arh. Otilia Calin si cu mine.

Cum ati colaborat cu beneficiarii?
Excelent. Sunt cativa beneficiari, printre care se numara cu brio si acestia, care daca ar putea fi multiplicati mi-ar lungii viata cu multi ani. În Romania în special, dar si aievea, imi place sa spun ca a fi client (si ma refer strict la arhitectura) nu este o calitate, ci este o meserie. Asta înseamna sa stii destul de multe despre fenomen în general si în special despre ce se întampla la noi, dar în primul rand trebuie sa ai gust si un bun simt estetic, care poate fi ameliorat, dar nu se poate invata. Este exact ca si la arhitecti.

Arata proiectul final asa cum v-ati dorit la început, asa cum l-ati proiectat?
Daca ne uitam la imaginile initiale de la care am pornit, putem lesne constata ca modificarile (structurale) sunt foarte mici, iar acestea au survenit în urma studiului mai aprofundat. Sunt modificari, care cred eu, întregesc conceptul de la care am plecat.

Ce expozitii v-ar placea sa vedeti la Galateca?
Cat mai variate. Cum spuneam mai înainte vreau sa testez spiritul cameleonic al Galatecii, disponibilitatea sa pentru evenimente diferite.

Aveti un artist preferat, pe care îl urmariti de mai multa vreme?
Mi-ar placea sa vad expozitii de arta contemporana, spatiu în care sa se desfasoare artisti ca Vladimir Setran, Dan Perjovschi, Petru Lucaci si multi altii.